Kompetencje miękkie – jak rozwijać?

Współczesny rynek pracy jest wymagający. Pracodawcy szukają pracowników, którzy mogą się pochwalić nie tylko wiedzą i doświadczeniem z danej branży, ale też umiejętnościami interpersonalnymi i szeroko pojętymi kompetencjami miękkimi. O jakich kompetencjach dokładnie mowa? Jak zdobyć umiejętności, które pozwolą zdobyć wymarzony zawód?

Kompetencje miękkie – co to tak dokładnie jest?

Trzeba przyznać, że w grupę miękkich kompetencji wchodzi bardzo szeroka grupa umiejętności. To nie tylko komunikatywność, ale też umiejętność radzenia sobie ze stresem, co na dzisiejszym rynku pracy jest bardzo pożądaną cechą. Pracodawcy znacznie przychylniej patrzą na kandydaturę pracownika, jeśli ten odznacza się cechami lidera i potrafi nawiązywać dobre relacje ze współpracownikami i klientami. Co jeszcze wchodzi w skład tzw. kompetencji miękkich?

  • komunikatywność,
  • zarządzanie czasem,
  • krytyczne myślenie,
  • motywowanie innych do pracy
  • życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi,
  • doskonała organizacja czasu pracy
  • łatwość w realizacji zleconych zadań,
  • silna motywacja do pracy,
  • terminowość,
  • chęć nauki i rozwoju.

Przyglądając się bliżej kompetencjom miękkim, nie można nie wspomnieć o kompetencjach twardych, czyli umiejętnościach specjalistycznych zdobytych w ramach uczenia się, uczęszczania na wszelkiego rodzaju kursy czy szkolenia. Do kompetencji twardych zaliczyć można:

  • znajomość języków obcych (poziomy)
  • znajomość programów komputerowych,
  • zdobyte kwalifikacje, kursy, szkolenia,
  • prawo jazdy,
  • znajomość branży.

Jak się więc okazuje, do kompetencji twardych zaliczamy umiejętności nabyte w ramach wykonywanej pracy czy nauki. Miękkie kompetencje dotyczą z kolei naszej osobowości i kontaktów interpersonalnych. Należy jeszcze zaznaczyć, że te drugie są znacznie trudniejsze do zweryfikowania przez rekrutera. Oczywiście duże znaczenie ma rozmowa kwalifikacyjna, jednak podczas krótkiego spotkania trudno zweryfikować czy dany kandydat potrafi pracować w stresie – takie umiejętności zazwyczaj weryfikuje się w pierwszych miesiącach pracy. Jeśli pracownik “obleje” egzamin z kompetencji miękkich, może się okazać, że umowa nie zostanie przedłużona. Warto więc szkolić się w tym temacie i pracować nad sobą.

Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Oczywiście nie wszyscy rodzimy się z dobrze rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, część z nas musi nad nimi popracować. Jak tego dokonać? Wystarczy skorzystać z internetu, w którym można znaleźć darmowe filmiki tzw. coachów, którzy podpowiadają, jak wyrobić w sobie dobre nawyki, jak rozwijać się, by być ważnym i lubianym elementem zespołu w miejscu pracy. Dlaczego jest to tak ważne? Według najnowszych badań pracodawcy mają aktualnie duży problem ze znalezieniem pracownika, który idealnie wpisywałby się w profil kandydata na dane stanowisko. Jeśli więc spojrzymy na siebie krytycznie i określimy, nad którymi kompetencjami musimy popracować, będziemy mieć większą szansę na zdobycie upragnionej pracy.

Aktualnie na rynku pożądane są osoby, które wyróżniają się szczególnie:

  • odpornością na stres,
  • rzetelnością,
  • umiejętnością adaptacji,
  • skutecznym zarządzaniem czasem.

Przebranżowienie – idealny moment na zdobycie nowych kompetencji

Z doświadczenia wiemy, że wiele osób decyduje się na przebranżowienie, czując, że aktualna praca nie sprawia im przyjemności i satysfakcji. Pierwszym krokiem do zmiany pracy jest oczywiście zdobycie nowego zawodu, a w tym pomaga szeroki wybór kierunków w Centrum Kształcenia Faber. Niezależnie od tego czy zapiszesz się na kurs masażu w Krakowie, czy może do szkoły policealnej na kierunek “florysta”, podczas zajęć dowiesz się, jakie cechy są mile widziane w danym zawodzie.